Vad är E-Sport

E-Sport är en förkortning av "elektronisk sport" och är ett samlingsnamn för alla tävlingar som utförs i en virtuell miljö.

Det kan alltså handla om Tv-Spel, Datorspel, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) eller Mobilspel.

Begreppet myntades i Sydkorea bland annat av arrangörerna bakom "World Cyber Games", men har sedan dess blivit ett globalt vedertaget begrepp.

Historia

Att tävla i datorspel började redan med arkadspel med olika lag och tävlingar.

Nintendo ordande världsmästerskap 1990 (där finalisterna fick en spelkasset i silver) och 1994.

Den första TV-sända E-Sporttävlingen var i det Australiska barnprogrammet "A*mazing" där två barn spelade Nintendospel mot varandra.

1988 spelades för första gången Netrek.

Spelet var det första där man selade i lag över internet och där servrar användes fär att lokalisera spelare.

Wired magazine utnämnde 1993 spelet till "det första onlinesoprtspelet".

När Doom släptes till PC 1993 blev det en succé och det blev populärt spel mot varandra.

Ett år senare släpptes Doom 2, och Microsoft ordnade turneringar där spelarna träffades i Richmond, Virginia.

Vinnaren blev Dennis Fong, världens första Pro-Gamer.

Han kom även att vinna Quake-turneringen 1997 där en Ferrari 308 var förstapris.

Är E-Sport en idrott ?

Rent formellt är E-Sport idag inte en idrott i Sverige då E-Sporten inte är representerad i riksidrottsförbundet (RF).

Enligt RF:s stadgar är idrott "fysisk aktivitet som utförs för att må bra, ha roligt och prestera mera".

Att E-Sport är roligt och prestationsdrivet är det som ifrågasätter.

Den avgörande frågan i sammanhanger är hurvida E-Sport är fysisk aktivitet eller inte.

I den absoluta världstoppen finns spelare som utför fler än 400 knapptryckningar och beslut i minuten.

När en match tar en till två timmar krävs det mycket uthålighet för att orka så många rörelser under längre tid.

Toppsspelare i hela världen står också enade bakom det faktum att man som spelare måste vara aktiv och motionera för att kunna prestera på topp.

Forskning vid idrottsuniversitetet i Köln, Tyskland visar att E-Sportare utsätts för samma stressnivåer som en recerförare samt har en puls jämförbar med en maratonlöpare. (Froböse, 2016)

E-Sport är erkänd som idrott av nationellt idrottsförbund, nationell olympisk kommitté och/eller idrottsdepartementet i fler än 20 länder.

Det jobbas i Sverige av förbunden att E-Sport ska tas upp i RF´s lista på idrotter.

Hur stor är E-Sporten ?

Det finns få ordentliga undersökningar och statisk kring E-Sport.

Vi ser dock att intresset ökar.

Idag är E-Sport något som inte bara utövarna själva känner till.

- E-Sport sänds live av dom stora mediabolag som SVT, Aftonbladet, TV4 och Viasat.

- E-Sport ligger ständigt på topplistorna för bästa säljande spel.

Global data vissar att 191 miljoner mänskor spelar eller följer E-Sport mer än fyra gånger i veckan, av dessa är 31% kvinnor.

194 miljoner engagerar sig mer sällan men identifierar sig ändå som aktiva E-Sportentusiaster.

Av dessa är 39% kvinnor (Newzoo 2017).


Lite E-Sport Fakta

Det arrangeras ca 4000 iternationella tävlingar varje år.

I Sverige är Dreamhack Störst.

Dreamhack drar ca +15000 spelare på varje träff i Sverige.

I Sveirge arrangeras ca 35-50 LAN varje år.

Det finns ca 13000 proffs i världen som lever på E-Sport.

Sverige har ca 125 proffs, av dom är ca 35 kvinnor.

Svirige är rankat som 4 land i Världen.

Sverige är ledande i Europa.

I Sveirige är det ca 34% av alla spelare kvinnor.

Det är ca 5-7% som har någon form av fysisk handikapp.

Ca 85% av spelarna är mellan 14 till 30 år.

Mest aktiv är man mellan 15 till 28.